Mother Russia

Kaliningrad..
Ja vad ska man säga, första intrycket var starkt?

Lotsen kom ombord och kvarten senare så var vi inne i kanalen som skulle föra oss till vårt mål.
Längs med kanalen såg man gammla hus, några nya hus, gammla byggnader i tegel, några hade en metalpanel längst upp med en utbleknad bild av Lenin på. Det känns som att man har åkt tillbaka i tiden när man åker på genom den smala passagen. Helt plötsligt förändras allt.

Allt var nytt, stiligt och påkostat. Anledningen var att nu hade vi kommit fram till militärflottan.
11 stridsbåtar med 6 robotar var stog där, 2 svävare med propellrar på 4 meter i diameter, många och åter många uniformsklädda människor och samt en drös andra militärbåtar.
Man ser vart pengarna läggs om man säger så.


Vi hade ett litet missöde när det gälde lastningen.
Gubbarna i land hade inte så stor koll på hur mycke dom pumpade till oss, så när vi var färdig lastade kom en blyg seyveor och sa till överstyrman "you might have to discharge" på en dålig engelska.
Överstyrman funderade lite på vad han precis hade hört och frågade vad han menade, jo tydligen hade vi fått 100 kubik förmycket, så efter mycket om och men så fick dom koppla på armen igen och få tillbaka lite last.


TUUUT TUUUT!
Ånej... jag känner igen den där tutningen. Är det dags för sopor?
Det kan du fethaja att det var, men idag var det inte någon fancy pråm som kom, icke.. När jag vände mig om stog där en traktor från 80 talet och ett släp bakom denne från vad jag skulle uppskatta till någonstans kring 40 eller 50 talet.
Detta var inte en stund jag uppskattade.

Efter att ha legat till ankars i över en vecka som vi hade gjort har vi självklart konsumerat en hel del och detta resulterar i skräp.. Stinkande sådant.
Det var bara att kasta upp sopsäckar på vår grymma vagn och köra den över kobryggan för att fästa den i kranen och sedan lyfta ner den på marken. Nu kom vi till den andra höjdpunkten, piplines, dom var ivägen... Vi kunde inte sätta vagnen på den sidan rören vi ville, så vi fick sätta den på "vår sida" och sedan kasta över säckarna och sedan bära som till traktorvagnen.
Detta hade ju vatt okej och det inte hade rört sig om antalet det nu gjorde, jag skulle vilja uppskatta det till 40 talet säckar och lite annat skort i form av metal burkar och liknande skit.

Så första besöket i Ryssland kunde ju vart bättre men det är ju altid spännande med nya ställen!


Nu uppskattar jag min tid kvar på båten för denna gång till en vecka.
Så förhoppnings vis är jag på väg hem om en vecka och det ska bli gott!!
Visserligen så beror det nog en del på hur fort det går att lossa i Rottredam och sedan bege sig mot Kaliningrad igen, för dom har tydligen mer nafta som ska fraktas dom där ryssarna.

Poppen

Några tänbara avmönstrings platser är:

Rottredam om vi inte får komma till kaj på ett tag.
Kielkanalen om det tar lite längre tid än planerat med lossningen.
Simerishamn om vi inte går igenom Kielkanalen.
Eller så får man åka med till Kaliningrad en gång till och vänta lite med avmönstringen, va vet jag..

Det får gå som det går, det är ju inte så att man dör av att vara på båtarnas båt Bro Anton.

(Jag tittar aldrig efter stavfel i bloggen så bry er inte om det är nått som är galet) 



Shajt


Kommentarer
Postat av: Sus

Tack för nya roliga rader. Kunde aldrig tro att dessa veckor uan dig hemma skulle gå så fort som de faktiskt gjort. Längtar efter att få krama om dig.

/Mamma

2008-10-08 @ 20:16:35
Postat av: Martin

LASSE!!! Och... trumvirvel. KALLE!!!



GAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!



The man och the Kung ju.

2008-10-08 @ 21:36:44
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Mikael

Tjo grabben! Kul att läsa lite om vad som händer på sjön. Du passar i röd overall ;)

2008-10-08 @ 22:12:44
Postat av: kulis

nä tyvärr har jag ju inte det:s ingen telefon alls. men det ska jag skaffa mig om några månader tror jag haha:) gött för dig att du får åka hem en stund snart! detsamma detsamma. skriv på polarn!

2008-10-09 @ 03:16:25
URL: http://shookaware.blogg.se/
Postat av: Vilhelm

Adam, du äger alla! dina telefonsamtal och din blogg lyser upp min vardag! snart kommer du och sover i vårat vardagsrum - då lyser di kropp upp mitt VARDAGsrum med.. HÖHÖHÖ

puzz

2008-10-10 @ 09:25:00
URL: http://dreamsofamerica.blogg.se/
Postat av: Issa

hihi du ser ut som en riktig sjöman:)

2008-10-19 @ 20:31:22
URL: http://glittervakuum.wordpress.com
Postat av: Gustav

Du ser ju ut som en riktig sjöbjörn =)

2008-12-04 @ 22:35:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0